Op kerstavond arriveert een doos vol brieven, foto’s en dagboeken in het huis van moeder Maia en dochter Alexin het Canadese Montreal. Ze bevatten het archief van Maia’s tienerjaren tijdens de oorlog in Beiroet. Zoals haar dochter alles met haar smartphone vastlegt, zo documenteerde ook Maia haar hele leven. Maar nu wil ze er niets meer van weten. Het archief is gesloten. Alex kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en begint te lezen, te kijken en te luisteren en duikt als het ware in de ziel van haar moeder, toen die net zo oud was als Alex nu.
Met als spil de verhouding tussen moeder en dochter groeit ‘Memory Box’ uit tot een rijke en gelaagde verkenning van tijd, afkomst en geheugen. Daarnaast is het ook een aanstekelijke terugblik naar het wereldse Beiroet van voor de burgeroorlog. Door de komst van die enorme kartonnen doos van Pandora, gemodelleerd naar Hadjithomas’ en Joreige’s eigen oorlogsdagboeken en -foto’s, grijpen beide regisseurs de kans om een speurtocht uit te stippelen door het collectieve en individuele geheugen. Grote delen van hun film maken gebruik van beeldtaal die gemeengoed is in de experimentele film-en videokunst. Het past wonderwel. Het zijn vervreemdingstechnieken die de manieren tastbaar maken waarop we de wereld herkennen en ons herinneren. Hoewel ‘Memory Box’ een film is met een warm moeder-dochter verhaal, is het ook een liefdesbrief aan Beiroet, dat gehavende juweel aan de Middellandse Zee.
Elk jaar worden overal ter wereld heel wat films gemaakt. Veel van deze films geraken niet tot in onze bioscoopzalen. Fomofilm trekt naar verre oorden en gaat met veel zorg op zoek naar de meest unieke verhalen. Eenmaal thuis zetten we één film per maand in de schijnwerpers. Zo worden we overal in Vlaanderen en Brussel jouw losvaste afspraak voor bijzondere cinema. Een Fomofilm is maar één keer te zien op het grote scherm. Don’t miss out!