Bacurau

Kleber Mendonça Filho Land
di 21 apr 20 20:00 - ma 4 mei 20 23:59
  • 21 apr
    -
    4 mei
    Vanaf 20:00
    kijk hier online
    Universcine.be
    Geweest

Deze psychedelische Braziliaanse western begint als een etnografische karakterstudie maar mondt uit in een apocalyptisch bloedbad: heerlijk gestoorde genrecinema voor fans van Carpenter tot Jodorowski.

Een ontploffend hoofd: sinds David Cronenberg het expliciet in beeld bracht in Scanners, zijn we het wel een beetje gewend, maar het blijft toch schrikken wanneer je in Bacurau plots weer de hersenen in het rond ziet spatten. Zeker omdat je dat soort extreem geweld in het begin van de film niet ziet aankomen.

Bacurau gaat van start als een sociaal-realistisch verhaal, dat weliswaar in de nabije toekomst gesitueerd is. We zien hoe een jonge vrouw terugkeert naar haar geboortedorp, in het arme noordoosten van Brazilië, om er afscheid te nemen van de oudste inwoner. Maar wanneer er tijdens de feestelijke begrafenisstoet mysterieuze pilletjes worden geconsumeerd, begin je toch te vermoeden dat dit geen film zoals een andere wordt.

Er gebeuren steeds vreemdere dingen: iemand merkt op dat het dorp van Google Maps is verdwenen, en na een bezoekje van twee onheilspellende motorrijders is er plots geen gsm-ontvangst meer. Wanneer een bende Amerikaanse mensenjagers op het toneel verschijnt, wordt de situatie helemaal grimmig.

regie
Kleber Mendonça Filho
cast
Bárbara Colen, Thomas Aquino, Silvero Pereira
speelduur
131 min
releasedatum
wo 25 sep 19
jaar
2019
land
Brazilië
taal
Frans, Nederlands

Regisseur

Kleber Mendonça Filho

regisseur

Bacurau is een politieke parabel die voelt als een spaghettiwestern op drugs. Strooiend met genrereferenties (onder anderen John Carpenter en Sergio Corbucci passeren de revue) nemen Mendonça Filho en Dornelles de Braziliaanse samenleving op de korrel. Neoliberalisme, corruptie en Amerikaanse invloed dreigen de lokale bevolking te verpletteren, maar die is niet van plan om over zich heen te laten lopen. Wat een maffe ode aan de rebellie, besprenkeld met bizarre humor, WTF-momenten en een fantastische Udo Kier.

It is a really strange film, beginning in a kind of ethno-anthropology and documentary style, becoming a poisoned-herd parable or fever dream and then a Jacobean-style bloodbath. It is an utterly distinctive film-making, executed with ruthless clarity and force.

Peter Bradshaw