‘Moeder trouwde met een foto van vader’ is geen dichterlijke vrijheid van regisseur Khosrovani. Haar moeder Tayi trouwde in Teheran letterlijk met een portret van Hossein, omdat hij als student radiologie in Zwitserland niet kon terugreizen naar Iran. De kloof tussen de progressieve Hossein en de traditionele moslima Tayi is in hun huwelijk blijven bestaan. De familiegeschiedenis is als een röntgenfoto waarop de conflicten in Iran tijdens de Iraanse Revolutie van 1979 zichtbaar worden.
We horen onder meer voorgelezen brieven en gesprekken tussen Khosrovani’s ouders. We zien foto’s en videomateriaal uit het familiearchief. Die vertrouwelijkheden wisselen af met mooie beelden van het ouderlijke huis waarin nieuwe ontwikkelingen zichtbaar worden. In het leven van haar ouders, maar ook in de Iraanse samenleving.
De foto’s zijn vaak beschadigd, net als de dierbare herinneringen. Tayi vernietigde veel foto’s in haar poging om de beelden van haar prerevolutionaire zelf uit te wissen. In een van de meest sprekende scènes van de film probeert de dochter in haar kinderjaren een beschadigde foto van haar moeder te herstellen door er ontbrekende stukjes bij te tekenen. Ook röntgenfoto's spelen een belangrijke rol in de film. Tayi heeft in haar jeugd een rugblessure opgelopen. Heeft dit de keuzes in haar leven beïnvloed?
Deze intieme film kreeg op het IDFA 2020 de prijs voor beste lange documentaire.